divendres, 5 d’octubre de 2007

A poc a poc (80 Km/h)?


La relació existent entre la velocitat d’un cotxe i el número de morts és que quan més alta és la velocitat que porta un cotxe en tenir un accident més probable és que els seus ocupants morin. Doncs bé, El Periòdico (digital) amb data del dia 19/9/2007 publica el següent titular “El pla del Govern per reduir la contaminació evitarà 1.200 morts a l’any a Barcelona”. El pla del govern fa referència a la limitació de la velocitat dels vehicles a 80 Km/h en algunes zones de l’àrea metropolitana de Barcelona.

El Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (CREAL) de Barcelona ha presentat un estudi encarregat pels departaments de Salut i Medi Ambient de la Generalitat. A arrel d’aquest presentació s’ha publicat aquesta estranya notícia, amb aquest misteriós i salvífic titular.

La notícia publicada es basa en una roda de premsa, un dossier de premsa i una memòria de 62 pàgines, segurament consultada de presa i corrent. El periodista ha simplificat massa, tant que no s’entén l’abast de l’estudi científic. Per una banda, tant el dossier com l’estudi indiquen que hi ha un grau d’incertesa alt pel que fa al nombre de morts calculats segons la contaminació actual. El periodista no s’està de res: fa servir directament les declaracions del científic (descontextualitzades?) sense importar-li el més mínim això. Per una altra banda, l’estudi no ha comprovat empíricament que si es redueix la velocitat a 80 km/h hi haurà menys morts. Només afirma que si hi hagués menys contaminació (d’un tipus molt concret) hi hauria menys mortaldat: fet que es conegut de fa temps.

El periodista confon dues coses: l’efectivitat de la mesura de baixar la velocitat de conducció, que està per demostrar, amb un dels possibles efectes de la mesura, la reducció del nombre de morts.

L’efectivitat de les mesures que prendrà el Govern ha estat qüestionada per un estudi fet pel RACC que diu que anant a menys velocitat, a 80 km/h, la contaminació és la mateixa que anant a més velocitat, 120 Km/h. Sembla ser que a velocitats més baixes la contaminació fins hi tot podria ser més elevada!!

Com que hi ha controvèrsia caldrà veure si aquesta mesura és efectiva. Encara s’ha de comprovar la hipòtesi: anant a 80 Km/h reduïm la contaminació? Caldrà comprovar que la reducció de la contaminació és detecta a partir del moment en què hi hagi una reducció real de la velocitat a 80 Km/h. El que és difícil d’asseverar amb rotunditat, com fan els periodistes , és que les mesures del Govern (anar a 80 Km/h per hora) “salvaran” 1200 vides.

Conclusions: el titular hauria de ser un resum de la notícia, no un espectacle, ni una enganyifa. Diuen que quan més llarg és el titular, la notícia és menys notícia. És un titular subjectiu que avança esdeveniments impossibles de comprovar. I el cos de la notícia no aclareix gaire els fets: un estudi que afirma que si rebaixem la velocitat de circulació podria ser que hi haguessin menys morts, continua insistint en l’error.

El document de mesures proposades pel Govern inclou altres mesures efectives de debò contra la contaminació: polítiques de mobilitat que facin baixar el nombre de desplaçament amb cotxe (més transport públic), aplicar nous criteris ambientals per les indústries i els transports...