dimarts, 18 de març de 2008

Bo per la butxaca, bo pel medi ambient

El Toyota Prius, un cotxe híbrid, tira 104 grams de diòxid de carboni per quilòmetre recorregut a l’atmosfera. Es dels cotxes que menys contamina. A l’extrem oposat hi tenim el Roadster L144 de Lamborghini. Contamina cinc vegades més: 520 gram de diòxid de carboni per quilòmetre.

El CO2 que hi ha la gasolina torna a l'atmosfera després de molt temps. El petroli són restes d'organismes que en última instància utilitzaven com a font d'energia la glucosa, obtinguda d'una planta o d'un altre animal que l'obtenia d'una altra planta.La planta havia fabricat la glucosa amb el CO2 atmosfèric, aigua, nitrògen, fosfor i la llum de sol. Els nivells de CO2 de l'atmosfera depenen també de la fotosíntesi. Més fotosíntesi, menys CO2.

Tots els organismes estem fets de molècules que contenen carboni, hidrogen, oxigen, nitrogen i fòsfor, entre d’altres elements químics. El carboni del nostre organisme prové del carboni de les molècules de diòxid de carboni.

Les plantes tenen la increïble capacitat de prendre el CO2 de l’aire i, amb l’ajuda de l’energia del sol i una substància que tenen a les seves fulles anomenada clorofil·la, transformar-lo en cel·lulosa o glucosa, en hidrats de carboni “sucres” que serviran d’aliment a qualsevol organisme. Quantes més plantes hi hagi, més fotosíntesi i menys CO2.

Amb tota aquesta història penseu que quan menys gasti un cotxe menys es contribuirà al canvi climàtic. Com vulgueu, del dret o del revés, contaminar massa no és gaire bo, ja es sabut per tothom que les masses sempre piquen, o no? A la llarga els cotxes menys contaminant surten més barats, el que es bo pel medi ambient acostuma a ser bo per la butxaca pròpia i per la butxaca “global”. El que tinguin un cotxe que contamini més: o paguen més impostos o planten plantes.